تبلیغات
هدایت و آرامش - حائل شدن خداوند بین انسان و قلبش

هدایت و آرامش

کسی را که خدا هدایت کند هرگز گمراه نخواهد شد.

 

حائل شدن خداوند بین انسان و قلبش

 

نوشته شده توسط:قدرت اله تقی بیگلو

حائل شدن خداوند بین انسان و قلبش


منظور از آیه: «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» (انفال/24)  چیست؟ چگونه خداوند بین مرد و قلب او حائل می‎شود؟ و آیا این حائل شدن به نفع انسان است یا به ضرر او؟

خدا

آن چه مسلم است معنی «قلب» در قرآن كریم، بیشتر در چیزی استعمال می‎شود كه آدمی به وسیلة آن درك می‎كند و احكام عواطف باطنی‎اش را ظاهر و آشكار می‎سازد، یعنی همان روح و عقل آدمی كه به وسیلة آن حكم می‎كند، چیزی را دوست و یا دشمن می‎دارد، می‎ترسد، امیداور می‎شود، آرزو می‎كند و خوشحال می‎شود. اما این كه، خداوند چگونه میان انسان و روح و عقل او قرار می‎گیرد، احتمالات فراوانی از جانب مفسران دربارة آن داده شده:

1. اشاره به شدت نزدیكی خداوند به بندگان است، آن چنان كه گویی در درون جان او و میان او و خودش قرار گرفته، همان گونه كه قرآن كریم می‎فرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ، ما از رگ گردن به انسان نزدیك‎تریم».

2. اشاره به آن است كه گردش دل‎ها و فكرها به دست خداست، آن چنان كه در دعا می‎خوانیم: «یا مقلب القلوب و الابصار، ای كسی كه گردش دل‎ها و فكرها به دست تو است».

منظور این است كه خداوند میان انسان و قلبش به وسیلة مرگ حائل ایجاد می‎كند، لذا مردم باید تا فرصت دارند در انجام طاعات و كار نیك تلاش كنند

3. منظور این است كه اگر لطف خدا نبود، هرگز انسان به حقانیت حق و باطل بودن باطل، پی نمی‎برد.

4. منظور این است كه خداوند میان انسان و قلبش به وسیلة مرگ حائل ایجاد می‎كند، لذا مردم باید تا فرصت دارند در انجام طاعات و كار نیك تلاش كنند.

اما وجه جمع همة این تفسیرها به این است كه بگوییم: خداوند در همه جا حاضر و ناظر و به همه موجودات احاطه دارد و مرگ و حیات، علم و قدرت، آرامش و امنیت، توفیق و سعادت همه در دست او و به قدرت اوست و به همین دلیل انسان نه چیزی را می‎تواند از او پنهان بدارد و نه كاری را بی‎توفیق او انجام دهد و نه سزاوار است به غیر او روی آورد و از غیر او تقاضا كند، چرا كه او مالك همه چیز است و محیط به تمام وجود انسان، او به یك یك اجزاء وجودی انسان و توابع آن‎ها محیط است و به طور حقیقت همة آن‎ها را مالك است و در آن‎ها به هر صورت كه بخواهد تصرف می‎كند و از ملك خود و تصرفاتش هر مقدار كه به خواهد به انسان واگذار می‎نماید و به او تملیك می‎كند، پس خداوند، بین انسان و تمام اجزاء وجودش و تمامی توابع آن‎ها حائل است، و بین او و قلبش، بین او و گوشش، بین او و چشمش، بین او بدنش، و بین او و جانش، هر مقدار از آن‎ها را به هر نحوی كه به خواهد به سود انسان تملیك می‎كند و هر مقدار را كه نخواهد نمی‎كند.

خلاصه آن كه:

این حائل شدن در همه حال به نفع انسان است، زیرا اگر قدری تأمل و اندیشه نماید می‎تواند خدا را در خود بیابد و با مدد از او، از مهلكه و گرفتاری نجات یابد و از حوادث مختلف روزگار، و امتحان‎های آن موفق بیرون آید.  

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. تفسیر المیزان، علامه طباطبایی رحمه ا...، مترجم سید محمدباقر موسوی همدانی؛ ج 9، ص 62 - 58، 1364 هـ.ش، دفتر نشر اسلامی.

2. تفسیر نمونه، آیت ا... مكارم شیرازی، ج 7، ص 130 - 129، دارالكتب اسلامیة.



Edwina
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:51 ق.ظ
I am really impressed with your writing skills and also with
the layout on your blog. Is this a paid theme or did you
modify it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to see a
nice blog like this one these days.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر